Saturday, 8 October 2011

Talkin untuk SME Bank

Umum mengetahui (terutama usahawan..bukan orang awam) bahawa Bank Perusahaan Kecil & Sederhana Malaysia Berhad atau SME Bank merupakan sebuah bank yang diwujudkan bagi membantu usahawan dalam menjayakan agenda kerajaan dalam meningkatkan bilangan usahawan terutama sekali usahawan bumiputera.

Meskipun demikian, sejak akhir-akhir ini kami para usahawan nampak seolah-olah SME Bank semakin sayu dan layu….ada antara kami berdesas desus bahawa SME Bank tenggelam dek promosi gah dan besar besaran SME Corp (dah tak bagi geran lagi dah..) yang menyebabkan usahawan baru TERKELIRU dan menyatakan SME Corp itulah SME Bank…..dan ada juga antara kami yang dapat menghidu bahawa kesayuan dan kelayuan SME Bank ini bermula dengan pengurusan baru yang diterajui oleh Datuk Mohd Radzif Mohd Yunus……dan ia menjadi lebih parah lagi apabila belanjawan tahun 2011 yang dibentangkan pada tahun 2010 tidak ada peruntukan sesen pun untuk SME Bank? Apa sudah jadi?

Wahai pengurusan SME Bank….sila ambil perhatian. Rangkaian kami sangat besar, serta telah wujud lebih dahulu daripada kamu wahai pengurusan Bank mengenali kerjaya di dalam Bank!!!! Kami mengenali pegawai-pegawai kalian lebih daripada kalian mengenali pegawai-pegawai kalian.

Keluhan pegawai-pegawai kalian menjadi peneman kami para usahawan. Mengapa? Sebab mereka sudah hilang minat bekerja dan secara tidak langsung menjejaskan khidmat mereka untuk membantu kami? Adakah kalian para pengurusan BUTA atau PEKAK? Atau buat - buat BUTA dan buat - buat PEKAK?

Terumbang ambingnya SME Bank ini kami hidu apabila operasi “pembersihan etnik” melalui Mutual Separation Scheme yang dijalankan pada penghujung 2010. “Pembersihan etnik” ini telah menyebabkan banyak BAKAT-BAKAT hebat dan MAHIR telah pergi meninggalkan Bank ini. Sebenarnya, hasil maklumat risikan kami, "Pembersihan Etnik” ini adalah nama lain bagi “Undi Tidak Percaya” pegawai dan staff Bank terhadap pengurusan Bank sekarang. Mengapa dan apa puncanya?

Risikan tepat kami mendedahkan antara puncanya ialah seperti berikut :-

a) Pengubahsuaian bilik dan kemudahan lain bagi para pengurusan Bank yang baru (nama glamer kalian ialah PENGARAH)
Apa rasional kalian mengubahsuai bilik kalian? Kami para usahawan bukan tidak tahu bahawa kedudukan kewangan SME Bank tidak lah berapa sihat. Kewangan tahun 2009 dalam keadaan rugi dan kadar NPL berlegar sekitar 30%. Bagaimana kami tahu tentang ubahsuai ini? Kami tahu sebab kami kenal pegawai kalian lebih daripada kalian mengenali pegawai kalian. (Ironi nya tiada bahagian financial statement dlm annual report kalian di dalam website SME Bank...takut ke?) Ubah suai kalian mencecah jutaan ringgit disaat kedudukan kewangan SME Bank dalam keadaan RUGI. Bukan kami tidak tahu yang ada “PENGARAH” yang mahukan bilik air di dalam bilik sendiri. Kalian yang bertitle “PENGARAH” ini sebenarnya berangan-angan seolah olah bahawa SME Bank ini bapa kalian yang punya dan diwasiatkan pada kalian. Adakah kalian Tan Sri Azman Hashim (CEO AM Bank) ataupun Tan Sri Dato' Sri Dr. Teh Hong Piow (Pengasas dan Pengerusi Public Bank). Mereka berdua sememangnya tuan punya Bank masing masing. Sekiranya kalian memang ada saham dalam SME Bank, lantak la nak ubahsuai macam mana pun..tetapi masalahnya kalian bukan mereka dan sesen saham pun kalian tak punya di dalam SME Bank ini.
Maklumat risikan juga mendedahkan kalian mengubahsuai lot parking kereta yang sejak dahulu tidak pernah diubah. Kami para usahawan gelak pecah perut sehinggakan kami beranggapan, adakah kalian semua memandu lori treler 40 kaki ke pejabat? Ataupun terlalu bodoh nak parking kereta kalian hinggakan terpaksa ubah suai 3 parking lot menjadi 2 parking lot?
Sebenarnya, keluhan pegawai kalian mengenai ubahsuai ini menyebabkan hampir kesemua staf bukan sahaja tidak suka..malah membenci kalian….
“PENGARAH-PENGARAH” baru ini dilihat kebencian satu rahmat kepada mereka sebagaimana Machiavelli pernah berkata;
“Hatred is gained as much by good works as by evil….”

Ubah suai yang “PENGARAH-PENGARAH” ini lakukan, selain menghabiskan tunai Bank sendiri, para pegawai kalian menganggap kalian umpama FIRAUN dimana yakin akan memerintah  SME Bank ini untuk 100-200 tahun lagi (sepatutnya perkataan MENTADBIR URUS, tetapi tak layak untuk pengurusan SME Bank kali ini). Walhal sebenarnya kontrak kalian hanya 2 tahun dan risikan kami mendedahkan kontrak kalian telah diperbaharui 2 tahun lagi. Kami tak tahu mana silapnya kontrak kalian diperbaharui, dan kami percaya lobi kuat kalian kepada pihak kementerian terbabit membuahkan hasil……Dan sekali lagi bertepatan dengan kata-kata Machiavelli iaitu
“Men rise from one ambition to another: first, they seek to secure themselves against attack, and then they attack others….”


b) Barisan “PENGARAH” yang sombong lagi berlagak
Di mana berlagak dan sombongnya “PENGARAH-PENGARAH” ini? Mudah….pengasingan diri kalian daripada staf menunjukkan kalian semua ini SUPER SOMBONG….contoh mudah…kenapa perlu ada bilik air di dalam bilik kalian? Apakah kalian kencing keluar air emas? Ataupun mungkin kalian menghidap buasir atau batu karang yang menyebabkan perlu pengasingan di bilik air…tetapi bagi kami para usahawan…bilik air di dalam bilik sendiri lambang kebaculan kalian kerana takut berjumpa kami yang tunggu kalian di lobi tingkat bawah….
Maklumat risikan juga mendapati kalian para “PENGARAH” menganggap semua pegawai dan staf SME Bank adalah golongan MARHAEN dan menganggap diri kalian umpama FIRAUN. Kalian tidak bergaul dengan staf dan pegawai. Kalian makan dan duduk di kalangan kalian dan naik lif pun bersama golongan kalian. Kalian lupa bahawa staf dan pegawai yang berhempas pulas kerja mengalahkan LEMBU untuk kami para usahawan.
“PENGARAH – PENGARAH” ini betul-betul menjiwai kata-kata Niccolo Machiavelli yang berbunyi
“Since it is difficult to join them together, it is safer to be feared than to be loved when one of the two must be lacking…..”

“PENGARAH-PENGARAH” lebih senang dilihat ditakuti hinggakan dengan staf dan pegawai sendiri pun tak bergaul dan ia sangat bertepatan dengan kata-kata Machiavelli di atas….

c) Barisan ‘’PENGARAH” yang penakut lagi bacul
Ya….membiarkan kami para usahawan berjumpa pegawai bawahan apabila ingin berjumpa kalian merupakan tahap KEBACULAN kalian yang tinggi. Kami para usahawan juga dapati sekiranya ada forum, ekspo mahupun mesyuarat yang melibatkan kementerian selain MITI….batang hidung kalian satu pun tak nampak…..
Rangkaian kami di kementerian bukan MITI dan juga agensi agensi kerajaan negeri yang lain mendapati sebarang mesyuarat yang melibatkan wakil daripada Zon-zon pembangunan (tak kira lah dari Selatan, Utara mahupun Pantai Timur) satu pengarah pun tak datang…mungkin tengah memerap di dalam bilik air masing-masing sebab kencing emas tak habis-habis…..

Tiga sebab utama di atas menyebabkan Mutual Scheme Separation mendapat sambutan “SUPER” hangat daripada hampir semua pegawai dan staf SME Bank. Hal ini didedahkan sendiri oleh mereka yang telah mendapat tawaran skim ini. Dan lebih “memeranjatkan” ramai orang-orang lama yang memohon…Apakah tanda semuanya ini? Ini semua tanda semua staf dan pegawai kalian tidak mempercayai semua “PENGARAH – PENGARAH” ini.

Sebenarnya, berita mengenai Mutual Separation Scheme ini ada cerita di sebalik cerita. Risikan kami mendedahkan, ada pegawai memaklumkan bahawa Datuk Radzif pernah ditanya oleh pegawai mengenai khabar mengenai skim semacam ini, tetapi Datuk Radzif mengatakan “….ia adalah khabar angin dan tidak benar. Teruskan fokus untuk bekerja dan jangan membincangkan isu skim ini kerana ia tidak akan berlaku”
Kurang enam bulan Datuk Radzif mengeluarkan kenyataan ini, skim ini dilancarkan. Ia sekaligus mengingatkan kami dengan kata-kata Niccolo Machiavelli yang berbunyi
“…The promise given was a necessity of the past: the word broken is a necessity of the present….”

Tetapi, yang menjadi SUPER LAWAK ialah, salah seorang pengarah kalian bergelar Dee Gee hairan campur takjub sambil berkata “Mengapa ramai sangat yang memohon…dah tak berminat nak kerja ke?” (Untuk rekod hasil risikan kami, Dee Gee ini sungguh dibenci ramai staf SME Bank sendiri lantaran mulut manis, menggunakan pendekatan psikologi berlandaskan ayat Quran yang mana lebih kepada kepentingan sendiri)
Itu belum lagi seorang pengarah kalian dengan gelaran glamer nya Kay Aii yang terkenal dengan sombongnya telah berkata “kita ambil sahaja staf baru…”

Kami para usahawan susah hati apa bila para pegawai kalian mengadu dengan kami….ini kerana ia secara langsung menjejaskan keperluan kami untuk mendapatkan khidmat nasihat daripada pegawai pegawai kalian yang moralnya telah luntur….

Kami para usahawan mendapati sejak pengurusan baru ini mengambil alih pengurusan SME Bank, dilihat ada unsur pilih kasih di dalam memberi kemudahan sama ada baru atau melayan kerenah kami bagi yang mempunyai kemudahan sedia ada.

Contoh mudah ialah dalam rangkaian rakan niaga kami terdapat sebuah syarikat besar yang mempunyai kontrak jutaan ringgit bersama kerajaan dan juga pelanggan sedia ada SME Bank sejak lewat 90-an (sebab tu kami berani cakap bahawa kami kenal pegawai dan staf kalian lebih daripada kalian sendiri). Oleh kerana ada sedikit masalah tentang bayaran kontrak yang sepatutnya telah matang dan perlu dibayar, maka rakan kami ini memohon untuk mencairkan sedikit cagarannya bagi membayar hutang yang “due” pada waktu berkenaan. Tetapi rakan kami ini sangat kecewa kerana dia dilayan macam anjing kerana rakan kami tahu ada seorang pengarah bergelar Kay Aii ini dilihat sangat membencinya (walhal kenal pun tidak…haram jadah betul) dan Kay Aii ini yang menghalang pencairan cagaran ini daripada berlaku. Waktu terdesak memerlukan tindakan yang terdesak. Maka rakan kami ini terus sms kepada Datuk Mukhriz dan di c.c kepada Datuk Radzif mengenai sekatan umpama embargo ke atas usahawan seperti rakan kami ini. Dan tidak semena mena, permohonan pencairan ke atas cagaran ini diluluskan. Rakan kami ini masih tidak berpuas hati dan ingin berjumpa sendiri dengan Kay Aii, tetapi sekali lagi rakan kami ini dilayan umpama anjing di mana rakan kami ini tunggu di lobi Bank lebih sejam dan Kay Aii dipercayai memerap di dalam bilik air sebab buasirnya terkeluar iaitu satu sindrom memalukan Kay Aii kerana takut kena maki dengan pelanggan sendiri.

Selain unsur pilih kasih, kami para usahawan mendapati cara kerja SME Bank sejak pengurusan baru ini kucar kacir dan huru hara. Kucar kacir ini menyebabkan pegawai sering bertukar atau berhenti. Dan paling kasihan adalah pegawai-pegawai SME Bank kerja lebih teruk dari LEMBU dan diperlakukan secara zalim. Malah ada pegawai dengan berseloroh memberitahu kami, pengurusan baru ini kalau boleh nak kami para pegawai bekerja seperti robot Transformers…dimana penat bukan satu pilihan….dan jangan ingat kami para usahawan tidak mengetahui ada pegawai kalian yang bekerja 3 hari 3 malam tak balik rumah hinggakan isteri pegawai ini datang ke pejabat untuk pastikan suaminya masih hidup atau dah mati….zalim kan?

Para pegawai mendedahkan kepada kami, kezaliman pengurusan baru ialah kezaliman secara halus, malah lebih zalim daripada rejim Pol Pot di era Khmer Rouge, lebih zalim daripada Ariel Sharon yang mengarahkan pembunuhan besar-besaran di Sabra dan Shatilla dan lebih zalim lagi daripada Radovan Karadzic yang melakukan pembersihan etnik di Bosnia Herzegovina. Malah para pegawai kalian berseloroh dengan kami bahawa sekiranya Pol Pot hidup semula, Ariel Sharon bangkit dari koma dan Radovan Karadzic dapat berjumpa dengan pengurusan baru SME Bank ini, mereka sujud sembah merafak takjub sebab ada yang lebih zalim daripada mereka dan lebih takjub lagi ialah yang zalim itu orang Islam sendiri.

Kezaliman yang didedahkan oleh para pegawai kalian kepada usahawan seperti kami adalah bermula di mana ada ramai pegawai yang memberontak dengan tindakan ubahsuai yang mencecah jutaan ringgit dan pada masa yang sama gagal membawa masuk pelanggan-pelanggan yang konon bagus memandangkan sebahagian besar “PENGARAH-PENGARAH” termasuk Datuk Radzif sendiri adalah dari institusi kewangan lain. Dua persoalan yang menjadi buah mulut hampir kesemua pegawai SME Bank ini tidak terjawab sehingga sekarang malahan kami diberitahu Datuk Radzif sendiri tidak berani memberi komen. Tetapi, mangsanya adalah para pegawai dimana mereka yang lantang telah dipindahkan ke jabatan lain dan pegawai-pegawai lain dizalimi secara halus. Pengurusan baru sangat mencintai Machiavelli dimana kami menganggap tindakan ini tepat dengan kata-kata Machiavelli yang berbunyi
“Men ought either to be indulged or utterly destroyed, for if you merely offend them they take vengeance, but if you injure them greatly they are unable to retaliate, so that the injury done to a man ought to be such that vengeance cannot be feared…”

Keluhan para pegawai dan staf kalian tidak berlegar dalam isu-isu seperti di atas sahaja. Akibat cara kerja yang kucar kacir ini, ada pegawai dan staf yang berhenti. Dan kami dapati penggantian staf atau pegawai yang terlibat mengambil masa yang lama. Adakah pihak HR SME Bank turut lena diulit mimpi? Ataupun “PENGARAH” HR enak duduk di dalam tandas sampai lupa untuk buat recruitment?? Yang susah siapa? USAHAWAN juga yang susah…ini kerana kami dijadikan seperti bola…sekejap kata pegawai A yang uruskan..nanti pegawai A kata pegawai B…dan pegawai B kata pihak ibu pejabat yang uruskan…memang kucar kacir lah Bank ini…..

Perlantikan Datuk Radzif pada mata kami para usahawan tidak tepat. (Kami pun tak faham bagaimana pihak kerajaan menilai mamat nih?!) Ini kerana Datuk Radzif telah membawa masuk pasukannya yang kami anggap tempang dan sangat sangat tidak memahami jiwa para usahawan seperti kami. Jaringan maklumat kami yang besar ini telah membawa kami kenal latar belakang “PENGARAH-PENGARAH” yang dibawa Datuk Radzif. Ada “PENGARAH” yang dilantik kononnya dari Bank Pusat…tetapi kami para usahawan tidak nampak dominan pun dalam memberi sumbangan kepada usahawan seperti kami. Lebih parah lagi, ada “PENGARAH” yang dijemput merupakan seorang pegawai (pegawai okay! bukan Vice President, bukan Assistant Vice President..tetapi Officer je!!!) dari salah sebuah institusi kewangan lain yang telah “demoted” dan tunggu untuk ditunjuk pintu keluar…dan dialah paling bacul dan penakut kerana kami difahamkan, segala arahan yang keluar dari mulut “PENGARAH” ini tidak ada satu pun yang berani dituliskan secara rasmi, ini bermakna cara kerja “PENGARAH” ini umpama MAFIA, cuci tangan dan bala bencana orang lain yang tanggung….orang macam ini pun Datuk Radzif kutip dan letak di SME Bank ini dan disogok dengan jawatan "PENGARAH"….Ada “PENGARAH” dikutip daripada sebuah GLC yang baru kerugian berbillion ringgit…dan dipertanggungjawabkan di SME Bank ini untuk menjaga sumber manusia…ia memang pandai jaga…sebab kami mendapat laporan bahawa dia ini sungguh manis berkata-kata dan pada kami tetap menganggap dia adalah penakut sebab ada bilik air didalam bilik sendiri…
Ada “PENGARAH” yang merupakan seorang ahli perniagaan. Dijemput untuk menjadi pasukan pengurusan atas kapasiti professional nya. Kami difahamkan, “PENGARAH” ini tidak sehaluan dengan “PENGARAH” bergelar Kay Aii…Tiada baris kata yang indah untuk Datuk Radzif dan pasukan Datuk Radzif ini melainkan dengan memetik kata-kata Niccolo Machiavelli yang berbunyi
“The first method for estimating the intelligence of a ruler is to look at the men he has around him.”

Para usahawan seperti kami tak larat dah nak gelak bila mengaitkan Datuk Radzif dengan kata-kata Machiavelli ini…..

Kami para usahawan tidak tahu berapa lama lagi SME Bank akan bertahan. Desas desus mengatakan penggabungan SME Bank ini dengan bank lain telah sejuk ditelan masa. Pembentangan bajet baru baru ini juga tidak ada cerita menarik untuk usahawan mahupun SME Bank....pun begitu kami para usahawan tidak berputus asa kerana peluang mencari rezeki masih luas untuk kami. Kami para usahawan kadang kala "lost faith" kepada SME Bank ini......bukan kerana staff atau pegawainya...tetapi barisan pengurusan baru yang "haram jadah" cara melayan kami para usahawan.

Kami para usahawan tidak akan berhenti di sini…kami suka memetik kata-kata Machiavelli yang banyak memberi inspirasi kepada kami…iaitu..
“Entrepreneurs are simply those who understand that there is little difference between obstacle and opportunity and are able to turn both to their advantage….”

Kepada Datuk Radzif dan barisan "PENGARAH-PENGARAH", kalian tetap tidak akan memahami para usahawan sebab kalian dan kami sangat berbeza. Kalian makan gaji dan kami usaha sendiri. Jangan jemu dan takut untuk jumpa kami sekiranya kami datang ke SME Bank.

SME Bank…Membangun Bersama….(ye la sangat....)

104 comments:

  1. Di luar, orang nampak barisan kepimpinan yang buat kerja tak betul...

    Tapi bila duduk didalam, pihak kepimpinan kata pihak pekerja yang bodoh tak reti buat kerja, sedangkan para pekerja buat kerja atas arahan barisan kepimpinan.

    Bagus betul blog nih...

    ReplyDelete
  2. Lagi best, pekerja baru masuk (melalui kroni2) gaji besar2 belaka, kerja macam hampeh... yang orang lama kerja ni gaji terkulat-kulat nak makan tiap2 bulan

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Kami warga sme dah meluat tgk muka lu ghaz

    ReplyDelete
  10. Kami akan bentang karpet merah utk luu gaz supaya berambus kluar dr sme bank yg kami cintai、utk datuk md buat la survey sape yg suke si gaz tu..byk benda salahh ko dah buat gaz blah la..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. sedarlah skit gusdur...ko tu org dh cop manusia akhir zaman ko tau...muka jer nampak baik tapi hati ko busuk sebusuknya ok....konon bila bg speach semua ayat2 suci ko guna..tapi bila marah org habis maki hamun ko lontarkan...x guna ko pakai ayat2 suci kalau mulut ko memaki hamun orang...sedarlah skit yg 90% kat sme bank ni dh benci sama ko....yg 10% tu kompom la suka kat ko kan sebab dorang kroni2 ko....

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. gaz!!! i know this guy.1 of the person that make sime darby bankrupt.i don't understand how dato razif can choose him.he is one of the big munafik in malaysia today.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. i feel so sad with wan zainuddin. ghaz munafik buat dia macam anjing aje masa mula masuk bank dulu.herdik cik wan depan depan staf.dia pun ada maruah tak macam ghaz terang terang bapak munafik besar malaysia.aku harap laman ini dapat dipromosikan kearah sebuah bank yang bermaruah tanpa ghaz munafik,kamaluddin bangsat tak tau buat kerja.

    ReplyDelete
  17. FYI this BLOG ni dah famous kat sme...hahaha sampai kena blok dek IT (atas arahan sapa we never know, but we can surely pinpoint who )... tahniah tuan bongkok.. good job & kipidappppp..

    ReplyDelete
  18. sme tak perlu org seperti ghaz.

    skrg ni sme dah untung puluh2 juta, nanti ghaz hantar email bonus korang tepuk tangan gak untuk dia

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. whattt the fuckerrrr beli tisu sampai 500.sah munafik besar diabad ni.

    ReplyDelete
  21. Aku nengok kebanyakan komen psl si Ghaz. Aku pun byk dgr cerita tp tulah, cerita jer. Hanya tuan punya badan yg kena saja bole konfemkan.

    Tp yg aku tau sejak Datok Radzif masuk, byk perubahan & pendekatan baru yg dia perkenalkan. Mmg la mula2 dulu aku pun bengang, tp bila kt pkir balik, why not kita ikut, after all we got nothing to lose wat.. Nah skrg, 2011 forecast profit mau cecah ratus juta. 2010 rugi kat 80 juta. Mau cerita apa lg!

    Dlm setandan pisang mesti ada satu dua yg busuk. Aku cuma harap tuan punya badan yg kena hentam gile babi dlm ni, muhasabah la diri kalian. Hang perlu istiqamah. Ambil iktibar dari peristiwa ini. Klu kat bank, kita ada Second Chance program utk usahawan, consider ni your Second Chance program. Ada hikmah dr setiap perkara. Allah itu Maha Adil..

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. banyak salah guna kuasa di sme bank pihak berwajib ambil perhatian segera, staff2 baru masuk gaji dan jawatan melampau tak setaraf dgn kelayakkan kerjapun staff lama tunjuk ajar, khabar baru dr dalaman sme bank, majoriti staff akan buat saman terhadap bank n dr gaz dan membuat piket di depan bank klu tiada tindakkan diambil..jangan ambil lewa....jgn sampai kena sengat dgn abg kawasan...

    ReplyDelete
  28. jangan lah makan duit haram nanti jd haramjadah..mana yg patut diri tu wajib berenti berenti la haram hukumnya makan duit gaji hasil dr menindas staff sdri...staff2 lama sme bank pun ada tanggungan ada anak bini yg nak di bagi makan jgn menganayia diorang betu tak dg...undur diri cara baik la betul x DG..yg lain2 yg rasa makan duit haram sila la undurkan diri kalian jgk..

    ReplyDelete
  29. i have seen the receipt 500++ what the fucker u are.i dont understand how he choose izzudin be a leader in hr.mamat ni memang tak boleh buat kerja langsung.memang bangang. 2 2 ekor ni kejanya pandai garu telor je.dah la gaji mahal nak mampos.so to staf sme nak gaji mahal kena pandai garu telur baru leh gaji mahal.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. Kesian khalid x pasal kena, ni nama habis madu sepah di buang dah diperah si gaz laknat tu perah dia smpi pengsan2 mamat tu silap ckit di bantai padahal bukan keje dia si izudin n soffian kenapa x kena sekali kos gaz punya org mang cilaka la lu org kes imran, azura n pegawai dia pandai lak korang heret pegawai smpi bos nampak sgt korang ni x betul ingat staff2 sme ni xtau n bodoh korang ni memang bangsat punya kaki la, si mamat sprm tua tu xleh pakai duduk umah la itu lembu cucuk idung pencen je la membazir duit bank je bayar gaji dia, naik gaji dia tu buat bayar gaji staff ygvteror wat marketing ada faedah utk bank

    ReplyDelete
  32. Bangkit staff2 sme kita gulingkan gaz n kroni, byk cara kita bole wat selagi diorang x keluar dr sme ni kita jgn putus asa, dgr cerita dato mukriz n pm pun dah baca blog ni tolong buat sesuatu yg berhormat kami sayangkan sme bank yg dah jd periuk nasi kami berpuluh tahun

    ReplyDelete
  33. Khalid tu jd bahan utk menutup kesalahan diorang, xpe bro kitorang dah prepare untuk jihad tggu greenlight dr lu je bro lawyer pun kita dah stanby jgn mengalah bro allah berpihak pd org yg benar..amin allahhuakbar

    ReplyDelete
  34. List gaji sme kami para usahawan dah tengok nti kami hantar

    ReplyDelete
  35. Yg IT pulak, berduyun2 masuk. dah boleh buat 3 team bola dah. nth siapa2 la masuk.hampeh! tapi, tak ada satu application pun yang boleh bagi benefit pada customer dan clients. Hancuuuus!
    Kesian pada staf lama taufik, bob, 2 najib. DG bawak masuk orang, serba tak 'competent' (competency la sangat). Nasib Operation tak bawah DG.kalau tak, tertonggeng bank. Datuk MD, appoint director baru atau restructure je terus. kuatkan operation, ni bwk masuk staf HR, IT apa dapat??? Ntah2 financial ratio pun tak penah dengar,org2 mcm ni masuk ramai2 mcm pasar dibuatnya bank

    ReplyDelete
  36. Kami sememangnya menyokong blog ini.saya mewakili director yang lain sememangnya tidak berpuashati bagaimana ghaz boleh mendapat gakji lebih dari kami semua sedangkan dia bukan dijabatan yang penting.kami harap anda semua dapat menjatuhnya seberapa segera dan kami berjanji akan mengubah SME kearah yang lebih bermaruah.teruskan kerana agenda kita sama.

    ReplyDelete
  37. kami sudah pun mendapat list gaji tersebut.kesian pekerja lama sme jika dibandingkan dengan new staf.ucapan jutaan terima kasih kami ucapkan buat En Khalid kerana pendedahan ini.Oleh itu kami menyeru para pekerja seluruhnya bersama-sama kami menyingkirkan gaz dari bank tercinta ini.dari sime darby hingga ke sme kerja kerja kemunafikannya tidak pernah berhenti.teruskan perjuangan ini.oleh itu kak yong,mak yong,abg long,pak long semua mari kita bangkit,bangkit mempertahankankan kemerdekaan ini.eh!! eh!! apa aku melalut ni...

    ReplyDelete
  38. pengurusan baru ni bila buat sesuatu yang tidak popular spt mss tahun lepas suka menuding jari pada pihak yang takde. Lagi satu sme baru je setahun jagung, tapi duk canang sme rugi tiap2 tahun sampaikan pekerja lama dicop bodoh. Masuk pekerja baru ingatkan terror sangat, tapi gebang jer lebih.

    Kalu tak kerana kebodohan paklah suh buat merge demerge antara bpmb dan bitmb, takde lah berlaku disaster macam sekarang ni.

    dulu bpmb dgn bitmb kedua-duanya untung aper, tiap2 tahun dapat bonus ape, increment pun boleh cecah 12% ape...

    Ghaz lu takyah berlagak pandai ler. kalau lu pandai takdenya lu nak duduk kat sme ni.

    ReplyDelete
  39. Kami sebagai staf berharap sangat agar MOF dan BNM dapat membantu kami yang tersepit di antara usahawan bumiputera dan pihak Pengurusan Baru..Mereka seolah-olah tidak memandang berat akan tugas-tugas yang kami lakukan demi SME Bank.. Kemudahan perubatan yang sebelum ni dah elok2 dibuat secara 'self manage', tetiba diambil alih oleh kroninya (Compumed)..dah terang2 bagi service yang teruk skali,,, tak taulah pemilihan mcmana dibuat.. kemudahan lain seperti kenderaan yang khusus digunakan oleh staf untuk kerja-kerja luar telah dikawal dan tidak dapat digunakan dengan sepenuhnya dengan alasan , kenderaan tersebut hanya untuk pihak pengurusan.. sedangkan setiap pengurusan telah diberi ELAUN KERETA yang beribu-ribu malahan kami juga terpaksa menaiki teksi untuk menjalankan kerja-kerja luar... Bila NPL tinggi, Kami juga disalahkan dengan ugutan tiada bonus dan kenaikan gaji 3% sahaja.. Staf baru semakin hari hari semakin bertambah, gaji yang terlalu tinggi, tidak setimpal dengan pengalaman yang ada, ... macamana staf nak bersemangat untuk bekerja... slogan Bangun Bersama tiada dipraktik bersama...
    Marilah kita sama-sama bertindak agar SME Bank terus tidak terkubur.....

    ReplyDelete
  40. berdoa yg terbaik utk tempat carik makan.. ehh.. ehh.. mana pegi doa sebelum mula keje, sebelum balik keje ari tu ye..

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. isu ini seharusnya tidak berpanjangan demi kebaikan bersama.kami menuntut gas dapur mengadakan sidang tergempar merafak sembah dan memohan maaf secara rendah diri terhadap semua staff sme bank demi kebaikan kita bersama.sekiranya ini tidak berlaku kami akan mengadakan piket cyber agar gas berundur secara terhormat.

    ReplyDelete
  43. Sejarah si Bongkok Tanjung Puteri mmg x ramai yg tahu. Kebencian terhadap penjajah punca pendekar yang didakwa lanun / pengganas bersama pengikut2 bangkit menentang British… Polemik itu berlaku apabila Sultan Hussein mangkat pada 1835; putera baginda iaitu Tengku Ali cuba mendapatkan haknya sebagai Sultan Johor tetapi dihalang Temenggung Abdul Rahman yang pro british. Disebabkan serangan Si Bongkok dan pengikutnya, aktiviti perdagangan dan ekonomi di Tanjung Puteri dan Singapura semakin merosot kerana kebanyakan pedagang asing tidak lagi berani memasuki wilayah itu. Hayatnya dikatakan berakhir apabila dia tertikam dirinya ketika bertarung dengan adiknya Panglima Putih di Tanjung Puteri.
    Sama2 kita mohon hidayah dan petunjuk dari Ilahi agar kebenaran dapat ditegakkan di SME Bank. Matlamat kita untuk menjadikan SME Bank sebuah institusi yang terbaik, seiring & sejalan dgn misi & visi SME Bank. Bukan untuk jatuhkan maruah sesetengah orang, atau suka2menabur fitnah. Jauh sekali menabur pasir di periuk nasik anak-anak & isteri kita sendiri.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Ni aku dah dpt senarai gaji mcm mana leh kuar aku nak refer union utk saman bank dan aku akan gunakan chanel union, skrg dah xde pnc kat sme bank

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum.
    Warga SME Bank kalau marahkan si DG sekor kau orang bongkarlah semua kemunafikan dia. Jangan kaitkan orang lain kecuali orang itu ada kaitan dengan kesalahan dia.
    Lagi satu wahai Warga SME Bank sampai bila kau orang semua setakat berani lempar batu sembunyi tangan kat blog ini. Jangan jadi ayam jantan, kokok berdegar degar,ekor bergelumang tahi. Kalau betul betul kita semua nak nyahkan si DG munafik tu keluar, tunjukkan keberanian keluar piket ramai-ramai kat depan bank, panggil orang media biar semua orang tahu. Biar PM buka mata. Biar Menteri dan Timbalan Menteri MITI buka mata. Biar orang-orang di Bank Negara buka mata. biar seluruh Malaysia tahu apa dah jadi dengan SME Bank.
    Aku tabik spring kat Bongkok yang berani buka blog ni tapi aku ralat bila warga sme bank jadi pengecut. setakat berani kat blog saja. Si DG tu tak hairan pun. aku tenguk dia makin menjadi-jadi. lepas nama dia kuar ramai dah dia panggil nak siasat. susahlah camtu.

    YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM KAU LAKNATILAH HIDUP MANUSIA MANUSIA YANG MUNAFIK,ANGKUH DAN SOMBONG. KAU LAKNATILAH HIDUP DG DAN KRONI-KRONINYA. YA ALLAH... SESUNGGUHNYA KAMI CUKUP TERSEKSA SELAMA DIA MEMERINTAH KAMI. AMIN..............

    ReplyDelete
  47. walau melalui saluran apa sekalipun aku yakin blog ini mampu menggilakan syeikh ghazali abod.namanya sudah halum seluruh pelusuk malaya.sebarkan blog ini agar mudah umum mengenalinya dengan lebih dekat lagi.aku tau kau meminati dan sentiasa mengikuti perkembangan blog ini satu pesanku aku harap lepas ni aku tak nak dengar lagi ayat2 suci keluar dari mulut busuk munafikmu lagi.

    ReplyDelete
  48. Atuk rasa bagus blog ni. dia bagi peluang utk org2 macam atuk meluahkan perasaan. Nak cakap depan2 takut kena gam. Baik main belakang2! Kurang2 banyak benda yg open secret yg org dapat tahu. Patutla kengkawan atuk kat luar sana kata di sme bank ni, dinding dia ada telinga (the walls have ears).
    Becakap pasal kengkawan kat luar ni, atuk musykil lah. Atuk tak pernah jupe pun si bengkok tg puteri ni sebelum ni. Atuk selalu minum kopi kat kedai mamak belakang sme bank tu, tak pernah nampak pun bengkok ni. Dia kawan lama atuk ke? Ke kawan opah? Sebab blog dia baru sangat dapat sijil halal dan nampak bersungguh-sungguh sangat nak lanyak tempat atuk dan opah cari makan ni. Nak kata kita tak tlg usahawan, tahun ni saja dah dekat seribu org usahawan dah kengkawan atuk luluskan permohonan diorang dari bulan satu sampai bulan Sembilan. Atuk pun pelik bin ajaib jugak sebab blog dia baru je satu entri, khusus utk memperjuangkan nasib org2 macam atuk yg keje kat sini. Tima kasih lah kalau gitu. Atuk harap org luar macam si bengkok ni akan sama2 tlg jatuhkan bank ni, oops sorry, sama2 tlg majukan bank ni. Maklumlah, tahun ni telinga atuk yg tak berapa dengar ni dpt tahu kita dah buat propit sikit. Gomen pun katanya nak tlg sediakan berbillion dana lagi utk sme bank. Syukurlah. Atuk percaya, takkanlah ada org yg dengki tgk org lain berjaya betul tak? Haa, opah nkau pun angguk..
    Utk kengkawan atuk yg lain, eloklah pikir sama2. Atuk tgk kita gaduh sesame sendiri tapi macam ada org lain cucuk jer. Opahpun kata gitu. Tapi atuk stuju sangat kita luahkan perasaan kita dlm blog ni. Lagipun takde tempat lain nak cite benda2 sensasi camni. Atukpun malas nak cakap berdepan, bukan takut, tak berani jer. Tapi atuk nak pesan, oleh krana agama itu nasihat, maka atuk nak nasihat supaya kita elakkanlah guna kata2 kesat atas peribadi org, atau tuduh org itu munafik ke, org ini songlap duit ke, guna perkataan haram jadah, bangsat. Kalau perkataan mangkuk hayun dgn garu telor tu, atuk boleh terima lagi. Cuma tak payah lah tuduh dgn sebut nama sekali, diorang pun ada anak bini.
    Atuk mintak ah menejemen ambik perhatian luahan rakyat jelata ni. Banyak yg betul. Pedulikanlah si dg tu. Atukpun malas nak layan. Bukan org tak tahu perangai dia camne. Atuk doakan Allah bagi dia taufik dan hidayah. Nabi dulupun kena teruk, tapi Nabi doakan kebaikan utk org yg aniaya dia. Takde lak Nabi hina dan maki balik. Atukpun tak lama dah kat sini. Atuk cuma nak tgk Islam dan Melayu berjaya je. Kalu tgk muka datuk razip ni, bole ah atuk bagi dia chan. Tapi sekali je la.
    Ni apahal plak Opah nkau panggil malam2 buta ni?.........laaaaa…. buang tebiat agaknya org tua ni…..

    ReplyDelete
  49. Aku semacam terpanggil nak menjawab dan menasi tambahkan mana yang kurang kat komen korang semua antaranya:-

    1. Aku minta sesangat SPRM masuk dan siasat Procurement dibawah divisen YM (Yang Munafik) Dr.Sheikh Ghazali Abod. Kawan-kawan aku kat sana cakap banyak salah guna kuasa, ketidaktelusan dan koyak rabak kat bahagian sana. Nak harap Ismail Kamaruddin, Rizal Zubair, Nabil Nordin atau BPR Pencen siasat jawabnya takdelah. Semuanya pengampu YM DG. Hapa nama jabatan je gempak, tapi kerja macam taik,makan gaji buta
    Memang patutlah GAG kata Procurement & PPA Lubok Duit. Biar SPRM siasat sampai akar umbi. Masuk siasat dan cari nama-nama macam YM DG, Faza Iskandar, dan lain-lain. Mereka ni kalau SPRM tekan dan soalsiasat mau ada terkucil. Mana ada jabatan maupun kementerian yang procurement diletakkan sama dengan property. Satu tukang keluarkan tender satu jaga projek. Masing-masing cari kesempatan bagi kat kroni masing-masing je.

    2. Selama ni orang ingat rasuah hanya libatkan duit. Salahguna kuasa pun RASUAH gak. SPRM masuk siasat pengarah dan pengurusan. Dah dapat elaun khas (macam elaun petrol) masih gak nak suruh bagi keutamaan kereta dan driver untuk dia orang. Dahlah driver tinggal 4 ekor masing-masing semua nak tunjuk kuasa.semua nak guna driver. Kalau pengarah yang sorang tu sakit tulang belakang sampai nak kena operate boleh dimaafkan ni yang lain-lain ni apa hal. Pergi satu-satu tempat tak boleh nak kongsi kereta terutamanya si YM DG. Dia ni kalau nak gi mana-mana tak boleh kongsi kereta ngan orang lain.Kalau dengar gi mana-mana naik satu kereta mulalah buat-buat kerja banyak sampai yang lain tak sanggup tunggu. Senanglah dia minta pengampu dia si Yazir kat tingkat 24 tu bawa dia. Si pengampu ni apa lagi. Dan perangai sepesen memanglah ngam. sebabtu YM DG sayang sangat sampai tiap tahun naikkan pangkat. aku dengar oranglain kat tingkat 24 tu dah bertahun dok takot tu je, tapi kerja macam nak mampus. Cepatlah SPRM masuk dan siasat. soal budak-budak kat HR dan kat PPA aku sure dia orang akan bagi kerjasama. Heret mereka ni semua ke muka pengadilan baru padan muka.
    YM DG tu berlagak sebab harapkan kakak dia yang kerja kat JPM kerja ngan Rosmah. Tu yang berlagak tu. Tapi bila kakak dia tengking dia masa nak buat perasmian TASKA dulu tak berani nak angkat muka...... Cair rupanya ....... tapi dengan staf bukan main- maki sedap mulut aje, tanyalah kat sapa-sapa yang pernah kena maki dengan dia.....

    Duhai Dato Razif tolonglah kami. Kalau SPRM dah masuk siasat nanti banyak lagi yang terbongkar. Silap haribulan Dato lak tak pasal-pasal sangkut. Kami sayangkan Dato. Kami tahu Dato sebenarnya macam diperbodohkan oleh YM DG dengan cakap-cakap manis dan putar belit dia tu. Tolonglah kami Dato.......

    ReplyDelete
  50. Salam semua...aku pun rasa terpanggil juga nak meluahkan perasaan yang tersirat dan tersurat pasal gaji2 ni..memang betul semua PA2 yang baru masuk tu gaji semua dekat2 RM5k...ni terbukti bila diorang sendiri yang duk bercerita kat aku..lepas tu yang PA rizal tu senng2 leh dapat parking..aku kat bank ni 4 tahun tunggu langsung tak dapat lagi...pasal gaji...paling aku geram..aku dah 4 tahun lebih dah keje sini gaji masih bawah 2500...aku tak tau berapa lama lagi aku nak keje sini...baru gaji aku sampai 3000..padahal aku dah ada pengalaman keje luar sebelum ni..tak diambil kira..tapi tak pa aku sabar..lepas tu aku dapat tau...budak yang baru masuk ni gaji lagi tinggi dari aku..lepas tu pengalaman xsampai setahun..giler ke apa..dapat gaji macam tu....dah la tak pndai wat keje..10 kali duk tanya benda yang sama...hok lagi aku down..bila budak2 Management trainee ni dibayar gaji RM2500 sebulan..korang pikir la sndiri..yang keje dah lama n tetap ni gaji pun tak sampai macam tu..diorang bayar budak MT gaji besar2..katanya nak tren budak2 ni sampai jadi management yang bagus..habis tu kami2 semua ni..xbagus ke? macam mana nak keje bagus..motivasi pun dah down...bukan nak berkira keje..tapi tgk la setakat mana gaji kami dapat..orang lain gaji mahal2..keje hampeh...poyos nak mampu orang2 baru ni yang masuk keje sini..korang tu...kalau esok2 kabel2 dah habis kontrak..korang nak stay ag ke sin..confirm kena bambu habis2..baik blah awal2..

    ReplyDelete
  51. bagus juga kalau SPRM masuk siasat..aku rasa audit kita ni takut semua nak ambil tindakan...
    pasal claim2 yang dibuat oleh director yang suka makan duit bank ni..banyak terpesong penipuan yang terang2..cuba la finance tgk sikit..bajet tahun lepas boleh claim lagi tahun ni..ramai director yang wat claim macam tu...

    ReplyDelete
  52. aku rasa blog ni bagus untuk semua meluahkan apa yang terpendam n demi untuk kebaikan Bank..sebab sebelum ni dah banyak si DG tu buat sesi dialog bersama staf..konon2nya nak perbaiki kelemahan yang ada..dah macam2 dialog dah dibuat..sampai hadis tu hadis ni dia baca..janji tu janji ni dia baca..tapi sampai sekrang...hampeh pun tak de..satu tindakan dalam dialog2 yang dia buat selama ni langsung tak nampak apa pun...baru2 ni aku difahamkan buat lagi sesi HR Strategi plan..panggil 2 3 puluh orang staf kononnya nak bagi idea n pendapat supaya perbaiki lagi sistem HR..kita tengok la sejauh mana nak baiki lagi..ada amik tindakan juga ke..kalau setakat perabih duit bayar kat konsultan tu..baik tak yah buah...sama je ngan dialog2 sebelum ni...

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. Aku sangat menyokong kalian untuk menggulingkan pemerintahan DG laknatullah ni... si munafik ni dah menjahanamkan hidup aku dan kerja aku.. habis tunggang langgang jadinya... cakap lain, buat lain.. bila maki orang, hati dia kering sekeringnya... DG, kau aku tarafkan sama saja macam Yahudi Laknatullah... entah Bible mana kau baca, sampai ko tergamak guna ayat suci untuk kepentingan tenggolok kau sorang... sudah begitu, periuk nasi aku kau taburkan pasir pulak.... aku harap, suatu hari nnt Allah tunjukkan balasan ke atas apa yang kau telah buat... biarlah kau mati digilis lori, ataupun dipanah petir... kalau kau hidup pun, perangai Dajjal kau tu hanya memusnahkan orang lain... aku takkan memaafkan kau, biarlah kau mati kekufuran... kau dah banyak melukakan hati staff dan keluarga mereka...

    cerita bab gaji, aku memang tak puas hati... tangga gaji sepatutnya disesuaikan supaya selaras dengan staff sedia ada, dan berpadanan dengan umur staff berkenaan. aku dengar citer, gaji AMII, yang baru berumur 28 tahun dah mencecah hampir RM4000... korang rasa, pengalaman apa la mamat ni sampai gaji dekat 4000??? lepas grad, keja commercial bank kejap jer... pastu masuk bank ni...dah lebih gaji AMI dan dekat2 gaji MII dah... mamat ni pengalaman keja tak sampai 10 tahun pun... cuba korang compare dengan orang lama bank, contohnya aku yang dah sevice dekat 10 tahun ni... baru je naik AMI, gaji pun baru RM3080... mamat tu masuk AMII, n gaji dah lebih dari aku... adil ke bagi aku??? adil gak ke bagi staff lain yang sama umur, sama level mcm dia?? keja sama, tapi dia dapat lebih... sah-sah la aku terasa sangat demotivate... oppsssstt... back off DG, tak payah la kau nak motivate aku dengan mulut longkang kau tu... busuk la, nak muntah...

    tu gaji staf yang mintak masuk bank, belum lagi yang dibawa masuk.... heheheh... aku dengar citer, mamat ni pangkat sama cm aku jer (AM I), tapi gaji dia sama dengan gaji aku darab 2.5... yesss...katanya RM7500 sebulan bagi seorang AMI... pergh...dekat2 ke dah lebih gaji mati AMI tuh...umur dia?? baru masuk 30 bro.... kau fikir lah, aku sangat kecewa bila aku dengar gaji dia, terus tak de motivasi nak keje... aku keja teruk2, tapi dia enjoy lebih... karang dapat bonus, sah2 dia dapat lebih dari aku jugak kan...?? bro, umor 30, gaji dah 7500... aku yang 30++ ni pun tak dapat mcm dia... korang beli umah umor brapa?? brapa hrga umah korang??? korang pakai keta apa hasil gaji keje SME Bank bertahun-tahun??? mamat ni boleh beli Honda Accord + 0.5 juta condo n still ada extra lagi dari gaji dia... korang ada??? AM I jer bro, tapi gaji dah dekat2 senior manager... setakat umur 30, experience wise pun korang boleh congak la kan lepas grad, keja brapa tahun ja... tapi gaji lebih dari orang lama bank yang dah service dekat 15 tahun... sentap la orang lama2 bila dapat tau mamat ni gaji lebih dari diorang... orang2 lama dah banyak tanggungan... mamat ni anak sorang pun tak de lagi... enjoynya hidup dia.. dah la dibawa masuk, dibayar gaji mahal... keja??? hahahha... sama saja mcm AM lain.... so adil ke??

    dah tu, aku dengar bank siap bayar lagi gantirugi kat previous employer dia semata-mata nak import dia masuk SME Bank yang aku sayangi ni dengan segera... mamat tu takkan nak tolak kan.... mana ada buaya tolak bangkai... HR di bawah pemerintahan DG laknatullah pun bangang, bagi jer gaji.. tak kaji ke gaji tu sekata dengan staf lain??? patutnya HR ada la jadual gaji, umur mcm ni dengan years of experience mcm ni, gaji kena dalam range ni... tak fair la kalau variance banyak sangat... bodohnya HR, menda mcm ni pun nak kena ajar ke??? stupid, fool, idiot, you're such a crap moron!!!!

    HR patut fikir la.. daripada kau gajikan sorang RM7500, kau boleh hired 3 orang AMII, train diorang bagi cekap, delivery lagi laju sebab 3 orang buat keja... staff cost pun jimat, betul tak??? bodohnya kau DG laknatullah... mamat2 baru masuk ni pun bukannya reti buat keja... COG pun tak hafal lagi... sama ja kena hantar training jugak... delivery belum tentu...

    ReplyDelete
  55. sambungan....

    korang perasan tak, skrg banyak org kena transfer sana sini. HQ ke branch, branch ke HQ, branch ke branch lain... Yang mana DG laknatullah tak suka, akan ditransfer ke sana sini... ni strategi untuk buatkan staff tu resign... nak terminate, nnt kena bayar gantirugi plak kan... so caranya, transfer sana sini.. bila orang dah bosan, nnt tender sendiri dan jimatlah duit diorang... boleh la diorang spend buat meeting kat 5 star hotel pulak... sape keje penat??? yang bawah2 lah... siapa yang lavish, habiskan duit untung??? DG and the gang... sebelum ni boleh je meeting kat level 6 tu, nape skrg nak wat kat hotel?? pretij la konon??? are you kidding me??? who do u think u r?? Maybank?? CIMB? Citibank? HSBC? Public Bank... u r just small tiny little bank named SME Bank lah... untung sikit dah nak boros...

    Hey... korang ingat untung tu sebab business baik ke?? salah!!! untung tu, sebab provision untuk akaun Unik Terbilang (Projek hotel di Kepala Batas - Zaman Pak Lah) dah tak ada... kerajaan dah bayar gantirugi kat SME Bank... so, akaun tu dah clear, provision pun dah clear, so akaun untung lah kan... proposal mintak ganti rugi tu Dato' Azmi yang buat... bukannya Datuk MD Beruang yang memerintah skrg ni... so, kita untung sebab tu jer... timer kasih Dato' Azmi... n timer kasih juga kepada si bongkok kerana mewujudkan blog ini...

    kalau korang nak buat piket, pastikan orang kementerian dan bank negara tahu... lagi satu, pastikan juga blog ni sampai ke pembacaan bank negara juga menteri di kementerian berkenaan... kalau tak, we're gone with the wind je lah... mampu???

    ReplyDelete
  56. story baru... oleh kerana banyak sangat konco2 yang dibawa msuk dan diberi pangkat besar beserta gaji besar walaupun tak tahu buat kerja, maka top management pun nak buat la region untuk menempatkan mangkuk2 hayun ni... aku gelak berguling-guling kerana satu region handle tak sampai 10 cawangan... satu lagi contoh akibat amek staff pangkat tinggi, bayar gaji tinggi... sudahya kena buka region bagai... nak set-up ofiice region ingat murah ke.. makan kos jugak kan... diorang ni ibarat cakap bohong la... bila mula bohong, kena la cipta fakta bohong lain untuk mengukuhkan pembohongan asal tadi kan... sama la konsepnya, tak ada keperluan, tapi amek konco2 yang dibayar mahal, sudahnya kena keluar kos lagi bagi menempatkan puak-puak ni... percayalah, lepas ni mesti ada staff yang kena transfer sana sini lagi... bila kena transfer pulak, tak ada kompromi... hey, kau transfer orang la, bukan mesin.. fikir la skit... orang ada suami/isteri, anak, parents... aku pun jadi mangsa kerakusan kuasa DG dajjal laknatullah munafiqin ni...

    terima kasih kerana memisahkan seorang isteri dari suaminya/isterinya...
    terima kasih kerana memisahkan anak-anak dari kasih sayang ibu bapanya...
    terima kasih kerana memisahkan seorang anak yang perlu menjaga ibu tuanya yang uzur...
    terima kasih kerana memisahkan seorang anak daripada bapanya yang dimakan usia...
    terima kasih DG, terima kasih...
    kau jawab la di padang Mahsyar nanti...
    jangan datang cari aku kalau kau nak dicampakkan ke neraka... kerana tempat itulah yang selayaknya buat kau...

    ReplyDelete
  57. salam..horass!!!..teringat memula director ni masuk ke sme bank..satu perjumpaan staff telah dilakukan untuk mendengar isi hati staff di tingkat 6.."saya berharap,siapa yg mahukan smebank berjaya boleh lah naik satu bas dengan saya..jika tidak, boleh pilih bas lain.." itu kata dato MD masih lagi terngiang-ngiang di telinga ku..lepas dari perjumpaan tu kami semua berpakat untuk naik bas dato untuk menuju ke destinasi yang telah dato cadangkan..tapi malangnya dato telah silap memilih konduktor bas..konduktor bas yg dato sediakan ini pula nak jadi driver..seperti dia ni tau nak hala tuju bas ni kemana...hishh..perjalanan bas baru 2km, bas dah mula meragam..konduktor bas yg dato pilih dah tendang beberapa penumpang kononnya pasal mereka bas dah penuh dan lambat nk menuju destinasi..maka penumpang-penumpang ni pun turun la kat ntah mana-mana perhentian dengan harapan agar bas dato dapat meneruskan perjalanan tanpa halangan..tetiba bas dato berhenti kat satu perhentian dan mengambil penumpang yg lain..contoh satu bas boleh muat 42 orang, dah diturunkan penumpang lama seramai 20 orang tapi dia ambil penumpang baru seramai 42 orang..ade ke patut...???kami ni dato kalau hilang sabar dah lama konduktor bas dato ni kami LAUK kan beramai-ramai dalam bas dato..tapi oleh kerana bas ini milik dato yg kami sanjungi kami pendamkan je dengan harapan dato akan dapat tahu sebelum sampai ke destinasi yg dituju...tapi kalau dato beri kebenaran izin kan kami LAUK kan konduktor dato ni bley..??rasa nya pasal dia la bas dato lambat sampai ke destinasi..

    ok lah dato semoga bas dato ni bley sampai ke destinasi yg dituju tanpa ada KONDUKTOR bas dato..

    saya dulu pakai talian hp 016..skang pasal konduktor dato ni terus saya tukar talian..!!!

    ReplyDelete
  58. highlight of the day..!! one of my member workin at printing company has told me that he received 200 pcs t-shirt order from sme staff. Sound like they want make picket in their office..

    "SINGKIRKAN DR.GHAZALI ABOD DARI SME BANK!!!"

    this t-shirt was sponsored by "somebody"

    end...

    ReplyDelete
  59. Salam Sejahtera semua,

    Aku ingat blog ni dah penuh dengan pelbagai salahlaku serta ketidaktelusan DR SHEIKH GHAZALI ABOD yang dah disingkap,ditayang dan aku juga difahamkan semuanya sudah ada dalam pengetahuan Dato MD. Tetapi apa tindakbalas @ respon dari Dato MD? Belum nampak nyata tapi yang pasti aku nampak Dato MD sebenar PENAKUT @PENGECUT@BACUL untuk bertindakbalas terhadap semua kemungkaran yang telah dibongkarkan. Dato MD seolah memberi izin kepada DG yang mabuk kuasa untuk terus BERAJA DIMATA BERSULTAN DIHATI. Apakah Dato MD anggap segala apa yang dibongkar ini semata-mata rekaan dan ciptaan yang belum tentu realitinya. Dato MD,
    POKOK TAKKAN BERGOYANG TANPA ANGIN, JANGAN NANTI SEEKOR KERBAU (DG) MEMBAWA LUMPUR KALIAN PENGARAH SEMUA YANG TERPALIT. WALAUPUN ANJING MENYALAK BUKIT,BUKIT TAK AKAN RUNTUH, TAPI KALAU BULLDOZER DATANG BUKIT JADI TANAH LAPANG. SO ...... SEDARLAH....... MATA PENA LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG..... SEBARIS AYAT SAMPAI KEPANGKUAN PIHAK BERTANGGUNGJAWAB, JANGAN HARAP KABEL-KABEL TUAN BOLEH LAGI TUAN-TUAN BERPAUT. INGAT...... PILIHARAYA DAH TAK LAMA, SIDANG PARLIMEN MASIH BERJALAN, JANGAN SAMPAI PEMBANGKANG DAPAT MAKLUMAT TERKINI, KERAJAAN AKAN TUMBANG DAN DATO SERTA YANG LAIN-LAIN MENERIMA PADAHNYA

    # UNTUK MAKLUMAT SATU SENARAI KEMUNGKARAN TELAH DIHANTAR KE PIHAK PEMBANGKANG TUNGGU MASA UNTUK DITELANJANGKAN DAN KETIKA ITU TUAN-TUAN AKAN MENGADAP BOS-BOS TUAN-TUAN.

    ReplyDelete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. harap DG cepat berambus dari SME Bank tercinta ini,...dan kaji semula gaji semua staf mengkut pengalaman, umur semua tu..jangan main letak je gaji orang sebrangan...

    ReplyDelete
  62. yang korang bodoh sangat nak keja rajin2 pasaiii pa..buat buat sibuk udah la.biarkan budak budak baru yang buat kije.cukup bulan dapat gaji udah ler.apa yang aku tau syeikh ghazali abod dah mula panas bontot sebenatrnya dengan blog ni.mau taknya semua director,md,rakan sejawat,dan seluruh staf sme baca blog ni mana taknya tembelang dia ni seorang bapak munafik alaf ini terbongkar.semua pakat ketawa besar.banyak sindirin sindiran yang dia terima maunya tak panas telinga.

    ReplyDelete
  63. gaz dah kecut telur nak jumpa staff.kesian dia ni.aku cabar ekau gaz kalau berani adakan pertemuan dengan semua staf.aku nak dengar apa ucapan yang ekauuu akan gunakan.come on gaz dah lama ekauu tak buat pertemuan dengan semua staf sampai dah naik rindu aku nak dengar ayat ayat syukur dari mulut longkang munafik ekauu tu.

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. Salam Semua,
    Terkejut dengan dalaman Smebank,Kami usahawan berharap MD Smebank akan membuat satu keputusan yang bijak terhadap semua staff Smebank dan kami memerlukan Smebank untuk merancakkan lagi perniagaan.
    Datuk MD sehingga sekarang tidak pernah membuat kami usahawan susah malah beliau byk membantu usahawan di luar ( 90 % ) ,
    Harap MD akan melalkukan dengan segera dan mematahkan barisan yang mencemarkan nama Smebank...keluhan staff makin berbisa.
    Sekian

    ReplyDelete
  67. Atuk rasa komen2 dlm blog ni dah jadi melalut lah. Mulanya Atuk dan Opah seronok, tapi lama2 Atuk dan opah dah semakin konfius. Kita nak apa sebenarnya ni? Kalau marahkan 016 tu, Atuk boleh faham. Tapi tak payahlah sampai nak melaknat sesame islam. Nabi dulu tak pernah buat camni.
    Keduanya kalau kita nak marahkan nyamuk sekor, yg kita nak bakar satu kelambu ni apasal? Ke memang kita nak bakar satu kelambu? nyamuk tu saja jer alas an bagi mewajarkan kita bakar satu kelambu. 016 tu kambing hitam utk kita jatuhkan bank ni?
    Ketiganya yg banyak sangat tuduhan2 ni knape? Orang tu camni, orang ni camtu. Kalau kita ada bukti, bawaklah ke atas, apa nak takut. Tapi kalau tak betul, kita nak tanggung dosa? Kalau gitu, kita nipun dua kali lima je dgn 016.
    Tapi Atuk dgn Opah nak kata apa. Kami ni timun. Kalau memang org nak jatuhkan bank ni melalui blog ni (yg asalnya tempat utk luah perasaan dan sekarang dah jadi medan macam2 tuduhan) nak buat camne. Kami dah lalui semuanya, dari takde bank ni, kepada ada. Dan kalau ditakdirkan tak de sekali lagi, kami balik berkebun. Tapi Atuk harap sangatlah, kita jgn sampai tabor pasir ke periuk nasi org lain.

    ReplyDelete
  68. Juga kami usahawan tidak mahu Smebank bergolak memandangkan Pilihan raya tk lama lagi,
    So kami pun ada channel utk mempertahankan Smebank bukan utk mempertahankan sesorg yang membusukkan nama Smebank,hanya inilah satu2 bank yang mempertahankan ekonomi org MELAYU.
    Akan berjumpa Menteri Isu Ini dalam masa terdekat supaya Smebank terus menjadi Bank terkenal di bawah pimpinan YG. Bhg Datuk Radzif.

    ReplyDelete
  69. Mana perginya adab sopan anak-anak ni. Ini kan bulan bahasa. Hilang bahasa lenyaplah bangsa..

    Singkap kain org sana.. singkap kain org sini. Berani mmg la berani, x sapa pun nampak... baling batu beso mana pon bukan sapa nk tau.. (hihihi...). contohi teladan jiran tetangga kita. Terlajak perahu boleh diundur...

    Cyber law di M'sia bukan leh main sembunyi2. sebelum berkata2, sebelum fitnah org, nk kna faham dulu akibatnya. Klu nk personal attack, pakai surat layang la. Kat sini korang ada tinggalkn jejak.. ingat tu.

    ReplyDelete
  70. jejak apa tu ayahanda.abglong tak paham la.jejak kambing or jejak lembu.tak yah ayahanda nak menakutkan kami.kami tau ayahanda panas dengan blog ni kan.we know and we dont care about it.

    ReplyDelete
  71. hai!!!!kelakar la u all ni.baru kena gertak skit semuanya hilang lintang pukang.kah!!!kah!!!kah!!!!kah!!!!kah!!!!!!!

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. cakap-cakap depan komputer sapa pun boleh, bukan setakat nak kutuk Dee Gee, kutuk Najib sekali ROsmah pun aku berani! show some balls! haha

    ReplyDelete
  76. Atuk rasa ayahanda damak ni bukan ugut, dia Cuma nasihat. Agaknya dia dah sakit hati tengok banyak sangat fitnah dalam blog ni. Blog yang pada asalnya untuk meluahkan perasaan secara halal dah jadi laman fitnah, melaknat org, tuduh org songlap duitlah, maki hamun, siap sebut nama sebijik sebijik. Pekej. Bukankah fitnah itu lebih dahsyat dari zina?
    Mungkin betul kalau ada polis siasat, yg kena nanti ialah penulis blog. Mereka yg menulis komen mungkin terlepas. Yelah lepas undang2 dunia. Kat akhirat belum tentu. Sebab tu Atukpun dah tgk lain macam jer blog ni, banyak ngutuk org dan fitnah sesama Islam. Mula2 atukpun seronok. Dulu zaman atuk manalah ada blog2 ni. Org pakai surat melayang je. Lama2 blog ni dah jadi medan fitnah. Opah nkaupun tak suka fitnah-fitnah ni…. Haaa dia angguk…
    Ada fitnah terbaru?

    ReplyDelete
  77. berani kerana benar... ayah nk anak2 ayah blog cara yg berhemah itu sajer.. tak payah kan buruk kn nama siapa2. klu betul komen anak, go ahead. cuma berwaspada sentiasa.

    klu blog mcm ni lah, ada kat tempat jiran tetangga ayahanda tu, bukan saja badai, malahan ribut melanda. klu yg susah diri sendiri tak apa.

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  80. Kalau kat dalam pun dah ribut taufan, kami usahawan nganga ajalah nak dapat khidmat terbaik dari Bank.
    Dulu kena naya ngan geng Subhi & Mad Diah.
    Sekarang entah sapa pulak lah.

    ReplyDelete
  81. MD pinta staff tidak akses, baca dan komen blog ni lagi... baiklah MD, kami yg menurut perintah, asalkan kemelut org lama org baru, gaji tinggi gaji rendah, rasuah sana sini, salah guna kuasa dan DG yg berlaku skrg ni dapat ditangani...

    Kegagalan MD menangani kemelut yg terjadi skrg ni pasti akan menyebabkan beribu lagi blog2 brassball akan muncul dlm dunia tanpa sempadan ini....

    Bak kata ma wing shing "apabila keranda dibawa, baru engko bercucuran air mata"....

    ReplyDelete
  82. majoriti staf baru boleh dikatakan semuanya main kroni.apabila vice president /ass. vice precident adalah orang baru maka diambilnya dan dibawa masuk kroni masing masing.ini juga seharusnya dibendung.kalau boleh buat kerja mungkin tidak menjadi soal.masalah tak boleh buat kerja.isu ini juga menjadi masalah kepada pekerja lama.

    ReplyDelete
  83. 1. Ayahanda Damak & Dato Hensem (perasan hensemlah tu) - jangan nak ugut-ugut orang ok. Kami tahu kamu tu siapa. Buat lawak bodoh bolehlah. Sejak bila kamu berdua jadi jurucakap DG ni. sudah,sudah lah jadi pengampu tu. Elok-elok kami menyampah dengan DG sorang skrg ngan kau-kau sekali kami menyampah. Buat kerja lu sudahlah. cukup-cukuplh jadi pengampu tu. kalau ya pun DG yang bawa kamu masuk SME sedor-sedorlah diri tu sikit. Kita tenguk siapa nanti yang kena siasat kami atau boss kamu si DG tu. Kamu dengan pompuan bertanduk tu memang sepesen. Kami pengampu.Kaki cari salah orang je. Buat keja macam taik. Sebabtu pompuan bertanduk cam syaitan tu tak dapat anak sampai sekarang, kena sumpah dik orang je... hidup tak selamat.

    2. Townhall session - sessi puak puak PR untuk menyediakan slide pengampu Dato untuk mengabui mata staf SME Bank. Tak hairan DG nak sangat letak kau orang bawah Division dia. Senang kau orang kat PR terutamanya pompuan bertanduk tu terus mengampu. Sudahlah pompuan bertanduk, kami dah masak dengan perangai kamu. Orang tua-tua dah kata nak tahu buruk baik perangai seseorang tanya musuh dia pasti semua dibongkar jangan tanya sipengampu sure tolong cover line punya. Pompuan bertanduk tak sedar diri, sebab tulah sampai sekarang tak ada anak......sebab kena sumpah dia orang yang menyampah dengan perangai kau.\

    3. Dato, kami harapkan sesuatu yang pasti dari Dato hasil dari Townhall Session tapi hampa. Nampak sangat Dato nak cover si DG tu. Patutlah DG tu gelak bukan main lagi.... Hapi sebab tulisan kat blog Dato tak pandang..... Habislah Ingatkan Dato boleh jadi payung tempat staf berteduh rupanya Dato adalah payung koyak. Dato takut ke hal-hal Dato terkeluar sama kat blog ni sebab tu sampai cakap kalau masih baca dan tulis kat blog Dato nak undur diri. Pengecut...... Bukan nak tolong staf, ugut lak lagi..... hampa.....

    4. Warga SME Bank ..... bangkit.... tumbangkan si DG tu. Takat Dato suruh letak tong aduan tu mainan perasaan you all je. Apa kau orang ingat Dato nak baca semua tu, takdanya..... Awal-awal ni mungkin lepas tu dia akan serah pada PR uruskan.... PR pun apa lagi, tambah lak pompuan bertanduk dengan mamat lawak bodoh tu dahi jendul tu sure akan maklumkan pada DG dan bakulsampahkan aduan you all. Jangan mudah kamu semua digula-gulakan wahai warga smebank.nanti kamu semua kena kencing manis dan kaki kamu kena potong........ Bas Dato sebenarnya dah nak dirampas oleh DG dan konco konconya. dah ramai dah yang mula nak berpaut kat kaki seluar DG termasuklah pompuan bertanduk dan mamat dahi jendul.

    ReplyDelete
  84. sambung -

    5. DATO, ADA SATU CADANGAN, GANTUNG KERJA SI DG, SIASAT DAN BUAT DOMESTIC INQUIRY. KALAU DIA BOLEH BUAT KAT STAF LAIN KENAPA DIA DATO TAK BOLEH GANTUNG KERJA BUAT SEMENTARA WAKTU. DATO SURUHLAH BPR PENCEN,ISMAIL KAMALUDDIN,RIZAL ZUBAIR TU SIASAT. KAN DEPARTMENT DIA ORANG CIA. KALAU TAK BIAR KAMI BUAT LAPURAN KAT SPRM DAN MINTA SPRM MASUK SIASAT. KALAU MD AZURA NGAN IMRAN DIA BOLEH GANTUNG KERJA TANPA DI, BILA DAH KECUH-KECUH PANGGIL SEMULA DIA ORANG TU KERJA, KENAPA DATO TAKUT NAK BUAT CAMTU KAT DG.

    APA KATA WARGA SME BANK - PERLU ATAU TIDAK DG DIGANTUNG KERJA DAN DI DOMESTIC INQUIRY KAN.

    ReplyDelete
  85. Dah la mamat 7fd1,jgn nk jadi batu api la,buat je la kerja kau tu~~~
    Cuba la berperasaan sikit,Datuk Md nk buat yg terbaik la tu,awk ni kan,Md nk buat baik pun tk kena`apa lagi awk nak,,,cuba la sabar

    ReplyDelete
  86. Hentikan gegala membuka aib yang banyak berlaku sekarang. Benda yang baik kita hebohkan, benda yang tak elok kita diam-diam dalam menjaga aib dan maruah seseorang. Kalau berjumpa pasangan kekasih tua duduk dalam gelap, kena khabarkan kepada tok kodi lah. Senang nak kawinkan..Hehe... Jadi, sebelum Allah membuka aib kita di akhirat kelak, maka kita tutup dahulu aib orang lain yang pernah kita bukak....

    Nota untuk blogger - kepada blogger yang suka membuka aib orang lain seperti seorang blogger itu. Bertaubatlah dan kembalilah ke jalan yang benar. Tak dak faedahnya,kan? Dapat dosa adalah. Kebodohan akhlak juga terserlah. Otak bijak tapi akhlak? Hancur...

    * Orang yang berlagak alim tetapi sebaliknya. Dia amat hina disisi Allah di akhirat kelak.

    ReplyDelete
  87. Strategi MD mengadakan sesi town hall nampaknya memberikan sedikit kelegaan dg untuk kembalik bernafas.Satu tempoh harus ditetapkan bila tarikh akhir pelaksaan gaji seperti hang dijanjikan akan terlaksana atau ianya sekadar omongan kosong untuk dg mengatur strategi bagi menunjukkan taring kepada blogger yang amat membencinya.dan seandainya tempoh tersebut tidak ada sebarang tanda tanda pelarasan gaji tersebut para blogger seharusnya kembali bersatu hati bagi menuntut keadilan yang selama ini diperkotak katikkan.gerakan piket siber seharusnya digerakkan semula sekiranya keadaan ini tidak diperbetulkan.dg seharusnya dikenakan tindakan disiplin kerana sudah terlalu banyak membuat onar di sme bank.

    ReplyDelete
  88. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  89. Datuk Nazim PPIM mengamok,ada yang suruh bongkarkan blog ini.

    ReplyDelete
  90. I have heard the management still cannot share its aspirations with old employees.most of the old employees in the process of being removed.so pity and this is ruthless to them.I hope the employees working longer able to do something before this thing happen to you.to zaperi if u read this i hope u can control your emotional i afraid u will be a """gila""with what was happen to u...

    ReplyDelete
  91. one more thing congratulation to mustafa maarop for your promoted to avp.just work like a stupid idiot guard at basement."ambik nama orang itu,ambik nama orang ini".aku memang bebulu dengan dia ni...kaki kipas bontot kuat sangat..

    ReplyDelete
  92. cilakak punya bank.refund aku sampai skarang tak dapat dapat lagi.bila ditanya alasan sistem problem.tutup jer la bank ni kalau menyusahkan orang.dulu tak macam ni pun..kenapa makin lama makin teruk bank ni

    ReplyDelete
  93. bila orang bawahan buat silap sikit terus diambil tindakan tanpa ada belas kasihan.Bagaimana pula enjin rosak yang pihak sinun bagi pada kami.ibarat sebuah kapal terbang yang datuk berada dihadapan tanpa melihat keseluruhan yang pada hakikatnta setengah badan hingga ke ekornya tak ada. datuk bergembira dihadapan dan orang berada dibelakang pula bergelak ketawa. tetapi orang belakang begelak ketawea kerana datuk kena kencing dengan orang yang mencadangkan sistem tersebut.semasa perasmian enjin setengah lingkup ni baru baru ni mensasarkan kami kepada suasana sukar. Cita cita pihak sinun nak hantar kami terbang kebulan tapi apakan daya enjin yang pihak sinun bagi hanya mampu terbang paras bumbung aje. kalau bumbung rumah takpa lagi ni bumbung reban pun tak lepas.Nama memang sedap sistem core itu sistem core ini tapi last last tebako tebako le jawap nya.Keputusan pihak yang memilih sistem paling hancur dalam bank ni terlalu banyak yang pelik dan boleh dipertikaikan.dah elok elok ada sistem yang mampu menyelia dan memudahkan tugasan pergi diganti dengan sistem yang tak mampu menambahbaik sebaliknya menghuru harakan lagi perjalanan bank seluruh malaysia.dan situasi ini sememangnya menimbulkan pelbagai spekulasi oleh orang bawahan.pihak yang meneraju IT dan orang orang bawahannya seharusnya dipersalahkan.penukaran kepada enjin rosak ini bukannya membawa kami kearah supersonic sebaliknya kearah superrrrrrr saaaaaakittttttt.Diharap pihak pihak berkenaan boleh ler ambil tindakan terhadap orang yang membazirkan duit bank ni kalau nak dibandingkan dengan kesilapan kesilapan kecil yang dilakukan oleh staf staf lama yang dibuang dan ada dengar citer ada staf yang histeria selepas dapat surat cinta dari bank. kalau pihak sinun tak percaya pegi le jelajah seluruh cawangan tanya staf staf yang terlibat dengan sistem teba"core".hari hari duk maki hamun tak henti henti.

    ReplyDelete
  94. rokiah rajak@ayon lady will be roki'ah rojak @ balack goat sooooonnnn

    ReplyDelete
  95. Teruk sangat ler SME Bank ni....ingatkan bagus.

    ReplyDelete
  96. ada sapa sapa boleh listkan staf yang dah kena tendang dari bas kaput datuk.
    tumpang kesian pada mana mana staf yang kena transfer sabah sarawak.

    ReplyDelete
  97. i dont understand what the fucker iwan asmady job??the title that he got (coo or iron men)is very funny or just because crony from IJN.?.what the benefit that he give to the bank?.nonthing just bullshit.take alert with this men he is one of the devil from humans.just know to finding errors subordinates but dont know how to solve problem.

    ReplyDelete
  98. I agree wth U. He is real mother fucker like U! Who the hell are U? U have nothing bettrr to do! Melayu mentallity

    ReplyDelete
  99. fuck the new regime... only know how to find ways to get money into their own pocket.. now already June & coming July where the fack is our increment ... blood sucker

    ReplyDelete
  100. what the fuck 9 months bonus declaration if 15% staff get nothing.this is all bullshit to u management.

    ReplyDelete
  101. what the fucking of the system that bank use now. around 2 months i wait the statement from HQ until now i don't get it. every week customer call but nothing i can do.but what can i said i will give 2 option to client stop their payment or take action to the bank.who the fucking director/management that enter this system.please datuk make something to correct this.it better to use the old system before all the client run away from this bank.we at ec,bc and rc have a big problem when customer ask their disbursement and statement.please datuk help us if can throw this system in lubang jamban to solve this problem.when client ask what should we do? or we need to tell them to call datuk or report to bank negara or sprm.how can this system changed from old system look like too ridiculous and weird.what we know we just need upgrade the system not to changed the system.it look like "have someting interest" to take this system.

    ReplyDelete